T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANTALYA / MURATPAŞA - 15 Temmuz Şehitler Anaokulu

Eğitim Öğretim Faaliyetleri

Eğitim İlkemiz

Her çocuk farklıdır ve kendine özgüdür.

Bu nedenle eğitim sürecimiz öğrencilerimizin;

  • Farklılıklarını temel alır.
  • Bildiklerinden başlar.
  • İhtiyaçlarını temel alır.
  • İlgi ve gereksinimlerini temel alır.
  • Deneyerek öğrenmesine olanak tanır.
  • Demokratiktir.

Değerlendirme Sistemimiz

  • Düzenli ve sistematik ölçmeye,
  • Çocuğu tanımaya ve geliştirmeye
  • Çalışanların yetkinliklerini arttırmaya
  • Sürekli iyileştirme fırsatı yaratmayı amaçlar.

Okulumuzun Amaçları

a) Öğrencilerin bedensel, zihinsel ve duygusal olarak gelişmeleri ve iyi alışkanlıklar kazanmaları,

b) Öğrencilerin Türkçeyi doğru ve güzel konuşmaları,

c) Öğrencilerin sevgi, saygı, işbirliği, sorumluluk, hoşgörü, yardımlaşma, dayanışma ve paylaşma gibi davranışları kazanmaları,

d) Öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri, iletişim kurma ve duygularını anlatabilme davranışları kazanmalarını sağlamak.

e) Öğrencileri ilköğretime hazırlamaktır.

Gelişim Alanları

Hizmet verdiğimiz öğrencilerimizin gelişim alanları;

  • Motor Gelişim Alanı,
  • Sosyal-Duygusal Gelişim Alanı,
  • Dil Gelişim Alanı,
  • Bilişsel Gelişim Alanı,
  • Özbakım Becerileri

EĞİTİM ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ

ETKİNLİK TÜRLERİ

Bireysel Etkinlik:

Çocuğun kendi başına yaparak yaşayarak öğrenmesini amaçlar. Bu etkinlikler, çocukların bireysel ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri ile gelişim özelliklerini dikkate alarak onların potansiyel gelişimlerini desteklemek amacıyla yapılan etkinliklerdir.

Küçük Grup Etkinliği:         

Çocukların yaş, gelişim özelliği, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda gruplara ayrılarak farklı çalışmalar yaptıkları etkinliklerdir.

Büyük Grup Etkinliği:

Gruptaki çocukların hepsinin aynı anda yaptıkları etkinliklerdir. Bu tür etkinliklere genellikle sınıftaki öğrencilerin tamamı katılır.

ETKİNLİK ÇEŞİTLERİ

Matematik Etkinliği

Matematik etkinliği, çocuğun bilişsel gelişimine katkı sağlamak, çocuklarda matematiğe karşı olumlu bir tutum kazandırmak, çocukların önceden getirdikleri kavramsal bilgilerle yeni bilgiler arasında bağ kurmasına yardımcı olmak, matematiksel kavramların neden ve nasıl kullanıldığını anlamaya yardımcı olmak amacını taşır.  

Matematik etkinlikleri ile çocuklar çevrelerindeki örüntüleri fark eder, varsayımlar geliştirir, bunları dener, problem çözer, akıl yürütür ve matematiksel kavramları kullanarak iletişim kurar.

Matematik etkinliğinde, doğal ölçme çalışmaları, ilişki kurma, eşleştirme, gruplama, örüntü oluşturma, sıralama, sayma, toplama-çıkarma, geometrik şekilleri tanıma ve grafik hazırlama çalışmaları yapılır.

Drama Etkinliği

Drama, çocukların bir grup içerisinde durum veya olayları kendi yaşantılarından yola çıkarak dramatik formlar yoluyla canlandırmasıdır. Drama; çocuğun yaparak yaşayarak öğrenmesini amaçlayan, bütün gelişimlerini destekleyen, daha önceden belirlenmiş amaçları olan, olayları sözel veya sözel olmayan iletişim yöntemleriyle ifade etmeye dayalı, içinde canlandırmaların olduğu bir etkinliktir.

Okuma Yazmaya Hazırlık Etkinliği

Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları; çocukların sosyal ve duygusal, motor, bilişsel, dil ve öz bakım becerileri gibi bütün alanlarda eşit şekilde desteklendiği çalışmaların bir bütünüdür.

Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ilkokula hazırlık çalışmalarının içerisinde yer alan ve çocukların ilkokula geçişini kolaylaştırmak, hazırbulunuşluk düzeylerini artırmak amacıyla yapılan etkinliklerdir.

Okul öncesi eğitimde amaç, çocuklara okuma ve yazma öğretmek değil onların ilkokulda okuma ve yazmayı hızlı öğrenebilmesi için gereken ön becerileri kazandırmaktır. Okuma yazmaya hazırlık etkinliklerinde aşağıdaki çalışmalar yapılır.

  • Görsel algı çalışmaları (el-göz koordinasyonu, şekil-zemin ayrımı, şekil sabitliği, mekânda konum, mekânsal ilişkiler, hız, vb.)
  • İşitsel algı/fonolojik farkındalık çalışmaları (dinleme, konuşma, sesleri hissetme, ayırt etme, aynı sesle başlayan ve biten kelimeler üretme vb.).
  • Dikkat ve hafıza çalışmaları (benzerlikleri ve farklılıkları bulma, akılda tutma, hatırlama vb.)
  • Temel kavram çalışmaları (program kitabındaki kavram listesinde bulunan ve gerekli görülen diğer kavramlar ile ilgili çeşitli çalışmalar).
  • Problem çözme ve tahmin çalışmaları.
  • Kalem kullanma ve el becerisi çalışmaları (kalemi doğru tutabilme, kalem kontrolü ve doğru kullanabilme, çizme, boyama, kesme, katlama, yoğurma, yapıştırma vb.).
  • Güven ve bağımsız davranış geliştirme çalışmaları.
  • Sosyal ve duygusal olgunluk geliştirme çalışmaları.
  • Okuma yazma farkındalığı ve motivasyon geliştirme çalışmaları.
  • Duyu eğitimi çalışmaları.
  • Nefes ve ritim çalışmaları vb.

Sanat Etkinliği

Çocuğun yaratıcılığını ve hayal gücünü kullanarak problem çözmesine, eleştirel ve çözüm odaklı düşünmesine olanak tanıyan etkinliklerdir.  

Sanat etkinlikleri aynı zamanda çocukların kendilerini ifade ederek iletişim becerilerini geliştirmesine yardımcı olur. Bunlara ek olarak sanat etkinlikleri çocuğun kendini, içinde bulunduğu kültürü ve diğer kültürleri daha iyi anlamasına olanak tanıyarak farklılıklara saygı duymasına da yardımcı olur.

Sanat etkinliklerinde, çeşitli sanatsal tekniklerin ve artık materyallerin kullanıldığı kolaj ve üç boyutlu çalışmalar, kesme, yırtma-yapıştırma, boyama çalışmaları yapılır. Çeşitli sanatsal sergiler ziyaret edilir.

Türkçe Etkinliği

Türkçe etkinliği çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamak, sözcük dağarcıklarını geliştirmek ve iletişim becerilerini artırmak için yapılan etkinliklerdir. Türkçe etkinliklerinin önemli işlevlerinden birisi çocukların kitaplara karşı olumlu tutum geliştirmelerini desteklemek ve kitap sevgisini aşılamaktır.

Türkçe etkinliklerinde, tekerleme söyleme, parmak oyunu oynama, şiir okuma, bilmece sorma, sohbet etme, resimli kitap okuma, etkileşimli ve paylaşımlı okuma, öykü anlatma, taklit oyunları, dramatizasyon (canlandırma), öykü tamamlama, başka öykü oluşturma, öyküyü tekrar anlatma, bir öyküyü resimlendirme ve resimlerden yeni bir öykü oluşturma gibi etkinlikler yapılır.

Oyun Etkinliği

Çocukluk döneminin vazgeçilmez uğraşı olan oyundan en etkili öğrenme fırsatı olarak yararlanılır. Çocuklar öğrenme deneyimlerini oyunları aracılığı ile geliştirirler ve zenginleştirirler.   

 Oyun, çocukların eylem düzeyinde katılım gösterdikleri, düşünce ve duygularını ifade ettikleri, meraklarını giderecek araştırma ve gözlem yapma olanağı buldukları, yeni keşiflerde bulundukları, nesnelerle ve kişilerle etkileşim içinde bulundukları mutluluk verici bir etkinliktir.

Oyun çocukları fiziksel ve duygusal olarak rahatlattığı için zihinsel olarak da öğrenmeye elverişli bir ortam sağlar. Çocuklar oyun oynayarak bütün deneyim alanlarında gelişim gösterirler. Okulumuzda çocukların yaşlarına, gelişimsel ihtiyaçları ve ilgilerine göre farklı oyun fırsatları sunulur. Çocuklar sadece sınıf içinde değil, açık havada da oyun oynayabilecekleri fırsatlardan yararlandırılır.

Oyun çocukların hareket ihtiyacını da karşıladığı gibi oynanan oyunun türüne göre hayal dünyasını zenginleştirir. Ayrıca oyunda günlük yaşam deneyimlerinin provası yapılır,  gerçek yaşam becerilerinin temelleri atılır, çocuk kendisini ve çevresini tanıma fırsatı bulur.

Müzik Etkinliği

Müzik etkinlikleri, çocukların hem bilişsel, dil, motor, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyen hem de müziksel gelişim sürecini olumlu yönde etkileyen çalışmalardır. Bu etkinlikler, doğru ve nitelikli müzik dinleme, söyleme ve çalma alışkanlıklarını çocuğa kazandırmanın yanı sıra, yerel, ulusal ve evrensel çocuk müziğini tanımasını da destekler. Ayrıca bu etkinlikler, başkalarını dinleme, iş birliği yapma gibi sorumluluklar kazandırır.

Müzik etkinlikleriyle çocuk, ince-kalın, hızlı-yavaş, uzun-kısa gibi pek çok kavramı öğrenir ve pekiştirir. Bunun yanı sıra konuları daha kolay anlayabilir. Eğitici ve öğretici çocuk şarkıları, ezgili saymaca, bilmece, tekerleme ve atasözleri dil gelişimine katkı sağlamak için kullanılan araçlardır. Çocuk bunları söylerken doğru ve akıcı konuşma becerilerini kazanır.

Müzik etkinliklerinde, ses ve müzik dinleme çalışmaları, ritim çalışmaları, nefes ve ses çalışmaları, şarkı söyleme, çalgı çalma, yaratıcı hareket ve dans, müzik eşliğinde hareket, müzikli öykü oluşturma gibi çalışmalar yapılır.

Fen Etkinliği

Çocukları dikkat etmeye, soru sormaya, merak etmeye, gözlemlemeye, araştırmaya, incelemeye ve keşfetmeye yönelten etkinliklerdir. Çocuk, bu etkinliklerle yaşam gerçeklerini tanır çevrelerine karşı doğru tutumlar geliştirir.

Fen etkinliklerinde, doğal ortamlarda canlı ve cansız varlıkları gözlemleme, keşifler ve icatlar yapma, mutfakta besin hazırlama, koleksiyon yapma, mevsim veya hava durumu panosu hazırlama, kitap ve dergi inceleme, fotoğraf çekme, fotoğraf inceleme, belgesel vb. izleme, mıknatıs, büyüteç, pusula gibi basit araçları tanıma ve kullanma, doğal ve doğal olmayan malzemeleri inceleme gibi fen eğitimine destek veren etkinlikler yapılır.

Hareket Etkinliği

Hareket etkinliğinin amacı, çocukların temel hareket becerilerini geliştirerek çocuğun fiziksel, motor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal, gelişimine ve öz bakım becerilerine katkıda bulunmaktır.

Hareket etkinliklerinde, beden farkındalığını (bedenin omuz, bel, dirsek ve bilek gibi değişik bölümleri), alan farkındalığını (yukarı, aşağı, ön, arka, sağ, sol gibi), kuvvet, hız, çabukluk, esneklik, dayanıklılık ve koordinasyonu geliştirici çalışmalar yapılır.

Alan Gezileri

Alan gezileri çocukların araştırma, problem çözme ve olayı yerinde gözlemleme yolu ile doğrudan ve anlamlı öğrenme ihtiyaçlarını karşılama amacını taşır. Bu geziler bir yandan çocukların yaşadıkları çevreyi tanımalarına, bir yandan da eğitim programına alınan kazanımlara ulaşmalarına ve kavramları öğrenmelerine ortam hazırlar.

Alan gezileri, çocukların ilgisini çekecek, yöresel, kültürel, mesleki ve güncel önem taşıyan mekânlara,  tarihî yerler, müzeler, sanat atölyeleri, tarla, bahçe, park ve üretim atölyesi, alış veriş merkezi vb. yerlere yapılır.

Sosyal Etkinlikler

Öğretim yılı içinde öğrencilere yönelik yapılacak sosyal etkinler Eylül ayında eğitim öğretim süreç sahibi ve zümre başkanları tarafından belirlenir. Belirlenen etkinliklerin zamanı ve sorumları sosyal etkinlik planında belirtilir. Sosyal etkinlikler, öğrenci gelişim alanları ve kazanımlarla ilişkili olarak yürütülür.

Sosyal etkinlikler çocukların;

  • İnsan haklarına ve demokrasi ilkelerine saygı duyabilme,
  • Kendini tanıyabilme,
  • Bireysel hedeflerini belirleyebilme,
  • Yeteneklerini geliştirebilme,
  • Çevreyi koruyabilme,
  • Kendine ve çevresindekilere güven duyabilme,
  • Planlı çalışma alışkanlığı edinebilme,
  • Serbest zamanlarını etkin ve verimli değerlendirebilme,
  • Savurganlığı önleme ve tutumlu olabilme,
  • Bireysel farklılıklara saygılı olabilme,
  • Farklı görüş, düşünce, inanç, anlayış ve kültürel değerleri hoşgörü ile karşılayabilme,
  • Aldığı görevi istekle yapabilme, sorumluluk alabilme,

gibi tutum, davranış ve beceriler kazandırılır.

Sosyal etkinliklere katılım, Okul Öncesi Eğitim Programının kazanımlarının gerçekleşmesi, özellikle de çocukların sosyal ve duyusal gelişimi bakımından çok önemlidir. Çocukların sosyal ve duyusal gelişimi okul içinde ve okul dışında yaptığımız sosyal etkinliklerle gerçekleşir.

Sosyal etkinliklerde sosyal, kültürel, bilimsel, sportif çalışmalar yapılır. Sosyal etkinlikler kapsamında çocuklara yönelik aşağıdaki projeler gerçekleştirilir.

  • ECO Okul
  • Okullarda Orman
  • Değerlerle Büyüyoruz,
  • Beslenme Dostu Okul,
  • Beyaz Bayrak,
  • Yaşam Becerilerini Geliştirme,
  • Farklı Kültürlere Saygı,
  • Scamper (Düşünme Çalışması),

 GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI

Günlük eğitim akışı, öğretmenin o gün yapacağı çalışmalara düzenli bir şekilde yer verdiği çerçeve planıdır. Güne başlama zamanı, oyun zamanı, etkinlik zamanı ve günü değerlendirme zamanı ile beslenme ve dinlenme zamanı gibi rutin etkinlikleri içerir.

Öğretmenin, fırsat buldukça grubundaki çocukların gelişim özelliklerine, ilgi ve ihtiyaçlarına dikkat ederek, programda yer alan değişik kazanım, gösterge ve kavramları kullanarak çeşitli etkinlikler hazırlar.

Her çocuk için onların gelişim gözlem sonuçlarını içeren "Gelişim Raporu" dönem sonlarında olmak üzere yılda iki kez hazırlanır.

Çocukların genel gelişimsel ilerlemelerini ve desteklenmesi gereken durumlarını ortaya koyan bu rapor, ailelerin çocuklarını tanımaları, gelişimlerini takip etmeleri ve desteklemelerine yönelik önerileri de içerir.

Öğretmen, eğitim-öğretim yılı sonunda ailelerle paylaşılacak olan Gelişim Dosyası'nda (Portfolyo) yer alacak çalışmaları her ay çocuklarla birlikte seçer ve biriktirir.

Bir günlük eğitim akışının bölümleri:

Güne Başlama Zamanı;

Okul öncesi eğitimi kurumlarında günün başlangıcında yer verilmesi gereken bir zaman aralığıdır.

Çocukların birbirlerine ve gün içinde yapılacak diğer etkinliklere uyum sağlamalarına yardımcı olur. Bu süreçte çocuklar birbirleriyle ve öğretmenleriyle yüz yüze etkileşimi sağlar.

Öğretmen o günkü hava durumu, haftanın hangi günü olduğu, okula gelene kadar neler yapıldığı gibi konularda sorular sorarak çocukları sohbet etmeye yönlendirir. Çocukların o günkü duygu durumları ile ilgili sohbet edilebilir, vücudun sağlıklı gelişimini destekleyecek egzersizler yapılabilir.

Şarkı söyleme, öykü anlatma, parmak oyunları gibi etkinlikler yapılabilir. Bunun yanı sıra çocukların o günlerde yaşantılarında olan değişiklikler de ele alınabilir (doğum günü, bir kardeşin doğması, büyükanne-büyükbaba yanında kalma, eve misafir gelmesi, aile bireylerinden birinin hastalanması, yerel veya toplumsal olaylar gibi). Çocuklar güne başlama süreci konusunda deneyim kazandıkça onları konuşma konusu belirlemeleri için cesaretlendirmeye özen gösterilir.

Oyun Zamanı;

Güne başlama zamanı sona erdiğinde öğretmen çocuklara öğrenme merkezlerini tanıtır; "Bugün nerede oynamak istiyorsun?" şeklinde sorular sorarak çocukların tercihlerini belirtmelerini ister.

Böylece çocuklar günlerini planlamayı öğrenmeye başlarlar. Çocuklar tercih ettikleri merkezlere yönelir ve serbest oynarlar. Bir merkezde nitelikli bir şekilde oynanabilmesi için öğretmen merkezlerdeki çocuk sayısını gösteren, çocukların kendi kendilerine merkezleri seçmelerine yardımcı olan yöntemler geliştirip kullanır ve merkezlerde uyulması gereken kuralları sık sık hatırlatır.

Gün her zaman öğrenme merkezlerinde oyunla devam etmeyebilir. Güne başlama zamanının ardından bahçede, açık havada oyun oynanabilir, o gün yapılacak eğitimle ilgili olarak alan gezisine çıkılabilir veya sabah yürüyüşü yapılabilir.

Etkinlik Zamanı;

Günlük eğitim sürecinin bu bölümünde öğretmenin çocukların da önerilerini dikkate alarak önceden planladığı ve isimlerini "Günlük Eğitim Akışı"na kaydettiği etkinlik/etkinlikler yer alır.

Etkinlik zamanı;

Bütünleştirilmiş etkinlikler şeklinde,

Bütünleştirilmiş ve tek bir etkinliğin birlikte uygulanması şeklinde,

Tek tek etkinliklerin art arda uygulanması şeklinde düzenlenebilir.

Günü Değerlendirme Zamanı;

Çocukların günlerini planlamaları, planladıklarını uygulamaları ve gün sonunda da yaptıklarını değerlendirmeyi öğrenmeleri önemli bir kazanımdır. Bu nedenle, günün sonunda yine bütün grup bir araya toplanır ve günün değerlendirilmesi amaçlı sohbet edilir. Mümkün olduğu kadar açık uçlu sorular aracılığıyla, hangi öğrenme merkezlerinde ne tür oyunlar oynadıkları, hangi etkinlikleri yaptıkları, ortam ve materyaller gibi konularda çocuklarla beraber değerlendirilir. Bu süreçte o gün uygulanan bütün etkinliklerin değerlendirmelerinden de yararlanılır. Ayrıca o güne ait paylaşmak istedikleri mutlu veya üzücü bir olayın olup olmadığı veya o gün gözlenen olumlu davranışlar hakkında konuşulabilir. Gerektiğinde gün içinde de bu değerlendirme sürecine yer verilebilir. Öğretmen, her gün, günü değerlendirme zamanında bir sonraki günün eğitim sürecinde neler yapmak istediklerini çocuklara sorarak onların planlama sürecine de etkin katılımına özen gösterir.

Ardından ertesi gün yapılabilecek etkinlikler hakkında konuşulur, evde yapılacak bir çalışma, okula getirilecek bir materyal veya gidilecek bir gezi vb. konular hatırlatılır.

Eve gidiş ile ilgili hazırlıklar tamamlanır ve çocuklarla vedalaşılır. Öğretmen, gün sonunda, o günü değerlendirme zamanında yaptığı çalışmaları ve etkinlikleri değerlendirilmesinden elde ettiği sonuçları dikkate alarak çocukları, programı ve süreci değerlendirir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 21.10.2019 - Güncelleme: 26.01.2022 16:44 - Görüntülenme: 896
  Beğen | 44  kişi beğendi